Εγνατία Οδός: Ο σύγχρονος αυτοκινητόδρομοςΗ σελίδα ενημερώθηκε στις 10:24, 2 Ιουνίου 2009

Η Εγνατία Οδός είναι ο μεγαλύτερος κλειστός αυτοκινητόδρομος της Ελλάδας με μήκος 670 χλμ που ξεκινά από την Ηγουμενίτσα, διασχίζει ολόκληρη τη βόρεια Ελλάδα, και καταλήγει στον Έβρο, στα Ελληνοτουρκικά σύνορα. Το συνολικό πλάτος του οδοστρώματος, στο μεγαλύτερο τμήμα του άξονα, είναι 24,5 μ. με διαχωριστική νησίδα και δύο λωρίδες (συν λωρίδα έκτακτης ανάγκης) ανά κατεύθυνση. Η εγνατία οδός είναι ο αυτοκινητόδρομος Α2 της Ελλάδας και το ελληνικό κομμάτι του διευρωπαϊκού άξονα Ε90. Το έργο είναι υπό κατασκευή και υπολείπονται 4 χλμ. για την ολοκλήρωσή του (ο ένας κλάδος της γέφυρας του άραχθου και η σύραγγα στα Τύρια).
Διασταυρώνεται με τον αυτοκινητόδρομο Α1/Ε75 ενώ συνδέεται μέσω 8 άλλων οδικών αξόνων με την Αλβανία, την ΠΓΔΜ, τη Βουλγαρία και την Τουρκία. Τροφοδοτείται από 4 λιμάνια και 6 αεροδρόμια και περιέχει πλήθος σηράγγων, γεφυρών και ανισόπεδων κόμβων.
Η ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΗΣ
Το έργο του αυτοκινητοδρόμου διαχειρίζεται η Εγνατία Οδός Α.Ε., εταιρεία που ιδρύθηκε το Σεπτέμβριο του 1995, έχει μοναδικό μέτοχο το Ελληνικό Δημόσιο και εποπτεύεται από το Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. Σκοπός της είναι η διαχείριση της μελέτης και της κατασκευής, η συντήρηση και η εκμετάλλευση της Εγνατίας Οδού. Παράλληλα, έχει αναλάβει κα την κατασκευή 5 κάθετων οδικών αξόνων που εξυπηρετούν την Εγνατία οδό, καθώς και άλλων έργων εντός ή εκτός της ελληνικής επικράτειας.
Χρειάστηκαν περισσότερα από 15 χρόνια και 5,9 δισ. ευρώ για να ολοκληρωθούν τα 670 χιλιόμετρα της διαδρομής από τους Κήπους Εβρου έως την Ηγουμενίτσα, μειώνοντας τη διαδρομή κατά 5 ώρες: από 11,5 σε 6,5. Η Εγνατία Οδός έχει τα τελευταία χρόνια αλλάξει τη ζωή στη Βόρεια Ελλάδα.
Η Ταυτότητα του Έργου 

ΕΚΤΕΙΝΕΤΑΙ: Από την Ηγουμενίτσα του Νομού Θεσπρωτίας έως τους Κήπους του Νομού 'Εβρου
ΜΕΓΕΘΟΣ ΕΡΓΟΥ: Μήκος 670 χλμ.
ΕΞΥΠΗΡΕΤΟΥΜΕΝΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ: Θεσπρωτία - Ιωάννινα - Γρεβενά - Κοζάνη - Ημαθία - Θεσσαλονίκη - Καβάλα - Ξάνθη - Ροδόπη
ΣΥΝΔΕΕΤΑΙ ΜΕ ΤΑ ΣΥΝΟΡΑ: Αλβανίας - ΠΓΔΜ - Βουλγαρίας - Τουρκίας μέσω εννέα κάθετων αξόνων
ΔΙΕΡΧΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΙΣ ΠΟΛΕΙΣ: Ηγουμενίτσα - Ιωάννινα - Μέτσοβο - Γρεβενά - Κοζάνη - Βέροια - Θεσσαλονίκη - Καβάλα - Ξάνθη- Κομοτηνή - Αλεξανδρούπολη
ΣΥΝΔΕΕΤΑΙ ΜΕ ΤΑ ΛΙΜΑΝΙΑ: Ηγουμενίτσας, Θεσσαλονίκης, Καβάλας, Αλεξανδρούπολης
ΣΥΝΔΕΕΤΑΙ ΜΕ ΤΑ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΑ: Ιωαννίνων, Καστοριάς, Κοζάνης, Θεσσαλονίκης, Καβάλας, Αλεξανδρούπολης 332 κοινότητες
ΣΥΝΑΝΤΑ: 30 τουριστικές και ειδικού ενδιαφέροντος περιοχές
ΣΥΝΔΕΕΤΑΙ ΜΕ ΤΙΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ: Ιωαννίνων, Φλώρινας, Έδεσσας, Θεσσαλονίκης, Κιλκίς, Σερρών, Δράμας, Ξάνθης, Κομοτηνής, Αλεξανδρούπολης, άμεσα ή διαμέσου των κάθετων αξόνων
ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ ΚΑΙ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΕΙ: Αρχαιολογικές ανασκαφές, έργα προστασίας των μνημείων, μέτρα προστασίας περιβάλλοντος (βιότοποι κλπ)
  ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ: Αυτοκινητόδρομος δύο λωρίδων ανά κλάδο, με διαχωριστική νησίδα και δεξιά Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης.
Μεγάλες κατασκευές
62 κόμβοι σύνδεσης με οδικό δίκτυο
350 άνω και κάτω διαβάσεις εισόδου - εξόδου
1650 μεγάλες γέφυρες, συνολικού μήκους 40 χλμ. περίπου και πολλές μικρές
76 σήραγγες μέγιστου μήκους 4,8χλμ. και συνολικού μήκους 49,5 χλμ. περίπου ή 99 χλμ. μονές
43 περάσματα ποταμών
11 διασταυρώσεις με σιδηροδρομικές γραμμές
Η περιοχή επιρροής και εξυπηρέτησης συγκεντρώνει:
Το 36% του συνολικού πληθυσμού της χώρας.
Το 33% του συνολικού ακαθάριστου εθνικού προϊόντος.
Στον πρωτογενή τομέα, το 54% της συνολικής γεωργικής γης της χώρας και το 65% της αρδευόμενης έκτασης. Στο δευτερογενή τομέα, το 41% της συνολικής απασχόλησης στη βιομηχανία-βιοτεχνία της χώρας.
Το 51% της εξορυκτικής δραστηριότητας της χώρας.
ΤΟ  ΕΡΓΟ ΚΑΙ Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΟΥ
Η Εγνατία Οδός είναι ο πρώτος υψηλών προδιαγραφών οδικός άξονας που διασχίζει "οριζόντια" την Ελλάδα από την Ηγουμενίτσα έως την Αλεξανδρούπολη. Με συνολικό μήκος 680 χλμ., αποτελεί ουσιαστικό μοχλό ανάπτυξης όλων των περιοχών που διασχίζει. Σε συνδυασμό με τους 9 κάθετους άξονες ανοίγει τεράστιες προοπτικές και αλλάζει τον τρόπο ζωής σε πολλές περιοχές της Ελλάδας, αλλά και ολόκληρης της Νοτιανατολικής Ευρώπης.
Στην πορεία της συναντά περιοχές με εξαιρετικό φυσικό περιβάλλον (π.χ. ορεινοί σχηματισμοί της Βόρειας Πίνδου, υγροβιότοποι Αλιάκμονα, Στρυμόνα, Νέστου, Έβρου, Κορώνειας και Βόλβης) και μοναδικής ιστορικής σημασίας (π.χ. αρχαιολογική περιοχή της Δωδώνης).
  Η Εγνατία Οδός αποτελεί το σημαντικότερο σύγχρονο έργο υποδομής για την ανάπτυξη και την επικοινωνία της χώρας μας με την Ευρώπη, τα Βαλκάνια και τη Μικρά Ασία. Ενοποιεί και εξασφαλίζει διεξόδους σε έναν χώρο, στην ανάπτυξη του οποίου προβλέπεται να έχει καταλυτική επίδραση.
Αποτελεί τμήμα των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών και είναι ένα από τα 14 έργα προτεραιότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η Εγνατία Οδός συνδέεται με 5 λιμάνια, 6 αεροδρόμια και 9 κάθετους άξονες, που δημιουργούν πρόσβαση προς τις Βαλκανικές και τις άλλες χώρες της Ανατολικής Ευρώπης καθώς και με το Πανευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών μέσω των αξόνων IV, IX και X.
Για την πραγματοποίηση του δύσκολου αυτού έργου η ελληνική Πολιτεία  προχώρησε στην ίδρυση της ανώνυμης εταιρείας "ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.", στην οποία ανέθεσε το σύνολο της διαχείρισης του έργου, τη διοίκηση των μελετών και της κατασκευής, καθώς και τη λειτουργία και εκμετάλλευση του δρόμου. Η εταιρεία, με έδρα τη Θεσσαλονίκη και Περιφερειακές Υπηρεσίες στα Ιωάννινα, στο Μέτσοβο, στην Κοζάνη, στο Δερβένι, στην Καβάλα, στην Κομοτηνή και στην Αλεξανδρούπολη,, άρχισε να λειτουργεί το Σεπτέμβριο του 1995  και ανέλαβε την ευθύνη των έργων τον Φεβρουάριο του 1997.